Karosszéria javítás és fényezés, hogy autója újjá születhessen

A karosszérialakatos munkájára akkor van szükség, ha az autó karosszériája, vagy merevségét biztosító váza valamilyen balesetben sérülést szenved, tehát karambolozik, de akkor is szükséges a karosszéria javítása, ha az elkorrodálódik, a fémrészek a idő vasfogának kitéve elrohadnak, elrozsdásodnak, és már nem tudják ellátni a fontos védelmi és mechanikai funkcióikat.

A korrózió, az elhasználódás miatti javításokat főként a sárvédők és küszöbök területén kell foganatosítani, de nagyobb elhanyagolás esetén természetesen az egész karosszéria érintett lehet.
A karambol okozta sérüléseket három kategóriára oszthatjuk.

karosszéria javítás

Mikor van szükség a karosszéria javításra?

A kisebb sérüléseket leginkább a koccanások okozzák, ekkor lényegében csak az autó burkoló elemei sérülnek, például ajtók, sárvédők, vagy lökhárítók. A közepes nagyságú sérülések esetében már nemcsak a karosszéria burkolata sérül, hanem deformálódik az autó merevségét biztosító önhordó karosszéria vázszerkezete is, például ajtóoszlopok, homlokfal, vagy hátfal.

A nagyobb, és súlyosnak mondható sérülések esetében a jármű alapváza sérül, deformálódik oly mértékben, hogy elhajlás, elcsavarodás és tetőtér torzulás léphet fel. Egyértelműen ennek javítása követeli meg a legnagyobb szakértelmet és legkorszerűbb eszközöket.

Karosszéria javítás technológiái

A technológiai módszerek tekintetében három különböző módon történhet a sérült vagy elkorrodált karosszéria javítása.

A hagyományos karosszéria javítási módszer esetében a szakképzett és tapasztalt karosszérialakatos mester a sérült, eldeformálódott részeket felmelegíti, majd főként kalapáccsal kiegyengeti. Ez a módszer alkalmazható a burkolat lemezeinél és a vázszerkezet kiegyengetésénél is. Egyébként a borító lemez bizonyos sérülésit az ügyes lakatos hidegen is ki tudja kalapálni. Ezt a módszert leginkább kisebb beavatkozások esetén használják.

A karosszéria javítás létrehozható részelem cserés módszerrel is, ebben az esetben az történik, hogy csak a sérült karosszéria elemeket vágja ki, cseréli ki a javítást végző szakember. Elkorrodált elemeknél különösen ajánlott ez a módszer.

A harmadik lehetőség a teljes elemcserés karosszériajavítás, ekkor a sérült elemet el kell választani a még jó elemtől, ha ez csavarral megoldható, akkor roncsolás mentes a csere, egyéb esetekben vágással kell szétválasztani az elemeket. A műanyag karosszéria elemek esetében csak ez a módszer alkalmazható.

A karosszéria javítás eszközei, anyagai

Minél korszerűbbek a javítás eszközei és anyagai, annál inkább biztosítható a minél jobb javítási végeredmény is. Az utóbbi évtizedekben óriási fejlődés ment végbe ezen a téren is. A mai korszerű autók javításához szükség van egy tökéletesen felszerelt műhelyre, amelyben helyt kapnak a korszerű emelőberendezések, belső nyomatók és külső húzatók, mérőrendszerrel ellátott húzatópad, valamint a futóművek és fényszórók beállítására alkalmas műszerek.

Szükség van még kiépített szerszámfalra, plazmavágóra, védőgázas hegesztőre, műanyag hegesztőre, és még számtalan eszközre, valamint az ezekhez szükséges jó minőségű anyagokra, amelyek főként tömítő és ragasztóanyagok lehetnek.

A karosszéria javítás árai

Minden esetben szemrevételeznie kell a karosszéria lakatosnak a sérült autót, és csak azután tud árajánlatot tenni. Természetesen minden munkafolyamatnak, bevetésre kerülő technológiának megvannak az árai, a karosszéria lakatos mester ezek függvényében tesz árajánlatot a hozzá forduló ügyfélnek.

Az árat jelentősen befolyásolja, hogy az elemet cserélni kell, vagy elég csak javítani, a sérülés mérete, mélysége, és az elhelyezkedése is.

Mennyire lehet könnyen megközelíteni a javítás helyét, és a lemez vastagsága is befolyásolhatja a végső árat.

És természetesen ne felejtkezzünk meg a fényezés költségeiről sem, ezeket általában elemenként számlázzák.